Sundhedsminister bakker op om Alkoholpartnerskab

- Forebyggelse kræver, at mange aktører tager ansvar. Derfor er det en god ide at bruge viden og kompetencer fra virksomheder og organisationer som supplement til det forebyggende arbejde og den oplysning, som foregår gennem myndigheder og kommuner.

Grøn optimering

Grøn omstilling er et udtryk, der er oppe i tiden. Virksomhederne opfordres til at omstille produktionen, så der tages mest muligt hensyn til miljøet. Til fordel for klimaet og virksomhederne og dermed også til fordel for Danmark, der som ”first mover” på den måde samtidig kan opnå konkurrencefordele i forhold til andre lande.

Rekord: 1.298 nye danske øl i 2015

For andet år i træk kom der over 1.000 nye øl fra de danske bryggerier. Et år hvor 15 nye bryggerier debuterede, så der nu er 172 i Danmark ifølge Beerticker.dk

Bryggeriforeningens vækstkatalog 2017

Danske bryggerier er blandt verdens førende, når det gælder størrelse og kvalitet. Dette katalog beskriver, hvordan bryggerierne kan bidrage til yderligere vækst og beskæftigelse i Danmark.

Ølakademiet

”Jul, det´ cool” fra Amager Bryghus
»Det' jul, det' cool, det' nu, man hygger sig bedst...« Hip hop-gruppen MC Einars satiriske monsterhit fra 1988 hærger stadig radioen, når den søde juletid nærmer sig. Øllen med navnet ”Jul, det´ cool” er til gengæld blevet til gennem Aksel Larsen fra butikken Fish & Beer på Amagerbrogade i København og er brygget på Amager Bryghus.
I fredags var der udgivelsesfest i forretningen for de mørke dråber, men allerede dagen forinden var bandets frontfigur Einar Enemark på bryghuset for at prøvesmage varen, skriver Amager Bladet Weekend.
Øllen er en mørk sag på 6,5 procent med tørret appelsinskal - det første bryg på bryghusets nye anlæg, efter at de er flyttet fra Egensevej til Kirstinehøj. ”Det jul, det´ cool” er den sidste i en vaskeægte Amager-trilogi, som startede med ”Rockers By Choice” og blev fulgt op af en ”Humleridderne”-øl.

Jule-Jazz i Bøllingsø Bryghus
Julen er traditionernes tid i den midtjyske stationsby Engesvang mellem Silkeborg og Ikast. Og byens godt 2.000 indvånere skal til at forberede sig.
Torsdag den 7. december er der nemlig julejazz i Bøllingsø Bryghus, og det er traditionen tro JazzCafé Engesvangs husorkester Hot & Sweet Jazz Band, der spiller, beretter Midtjyllands Avis.
Orkestret vil denne aften levere jazzede udgaver af julens kendte sange. Men orkestret agter også at spille gamle New Orleans jazz-numre og kendte numre fra swingperioden. Muligvis også et par danske evergreens. Koncerten i Bøllingsø Bryghus er gratis.

Ny Veranda-Bajer i Sandvig
I september gik Dideriks Veranda i Sandvig, sammen med bryggeriet Small Batch Brewery fra Rønne i gang med et inter-bornholmsk samarbejde om at brygge øl. Og i morgen lørdag bliver den første fustage af den såkaldte Veranda Bajer så anbrudt, skriver Bornholms Tidende.
Hvis brygget er lykkedes, skulle der gerne komme en Pale Ale, som holder cirka 4,8 procent alkohol ud af fadølshanerne, og den burde ifølge brygmesteren have en snert af blommesmag.
Har man lyst til at smage på det nye bryg, er der stadig ledige billetter til ølsmagningen, som Small Batch Brewery i dagens anledning har arrangeret på Dideriks Veranda.
Her vil der udover Veranda Bajeren, som kun kan købes på verandaen, blive budt på smagsprøver af andre af bryggeriets produkter. Heriblandt årets juleøl.

Nyt fra Bryggeriforeningen

Læs nyeste nummer
screenshot-2016-09-08-20-26-44-1021x1024

ollaesk-banner-300