Sundhedsminister bakker op om Alkoholpartnerskab

- Forebyggelse kræver, at mange aktører tager ansvar. Derfor er det en god ide at bruge viden og kompetencer fra virksomheder og organisationer som supplement til det forebyggende arbejde og den oplysning, som foregår gennem myndigheder og kommuner.

Grøn optimering

Grøn omstilling er et udtryk, der er oppe i tiden. Virksomhederne opfordres til at omstille produktionen, så der tages mest muligt hensyn til miljøet. Til fordel for klimaet og virksomhederne og dermed også til fordel for Danmark, der som ”first mover” på den måde samtidig kan opnå konkurrencefordele i forhold til andre lande.

Rekord: 1.298 nye danske øl i 2015

For andet år i træk kom der over 1.000 nye øl fra de danske bryggerier. Et år hvor 15 nye bryggerier debuterede, så der nu er 172 i Danmark ifølge Beerticker.dk

Bryggeriforeningens vækstkatalog 2017

Danske bryggerier er blandt verdens førende, når det gælder størrelse og kvalitet. Dette katalog beskriver, hvordan bryggerierne kan bidrage til yderligere vækst og beskæftigelse i Danmark.

Ølakademiet

Maraton-smagning af juleøl i Horsens
Lørdag den 25. november er skænkestuen Den Gyldne Hest vært i DUI-huset i Kildegade i Horsens for et fire-timers maraton af en juleølsmagning. Det oplyser Ugeavisen.dk. og tilføjer, at arrangementet præsenterer hele 24 forskellige bud på årets juleøl.
Øllene præsenteres enkeltvist af lokale øleksperter, bl.a. to danmarksmestre i ølsmagning. Der fortælles historier om øl, øltyper og ølkultur, og man smager på én øl ad gangen.
Det er tredje år i træk, nissehuen hives af juleøllene ved en maraton-smagning.
- Det kan være en hård omgang, men jeg har foreløbig ikke set en eneste, som ikke er gået ud ad døren med et stort smil på efter smagningen, understreger arrangør Lars Cederlund Olesen fra Den Gyldne Hest.
De to første år har begge trukket fulde huse, og allerede er halvdelen af de 100 billetter solgt. Smagningen finder sted fra kl. 12 til 16, og dørene åbnes 11.30. Billetter købes via Den Gyldne Hest i Thonbogade, og det koster 250 kr. at være med.

Munkebo Mikrobryg slået på stregen
I mandags var Claus Christensen fra Munkebo Mikrobryg kun fire stemmer fra at brygge sig i finalen i den store nordiske ølturnering: Kampen om Norden i Oslo, skriver Fyens.dk.
Munkebo indhøstede et snævert nederlag i semifinalen til det anerkendte, norske mikrobryggeri Nøgne Ø.
I alt deltager 26 bryggerier i turneringen, der strækker sig fra februar til oktober.
Kampene foregår ved knock-out, hvor bryggerierne dyster mod hinanden i en kamp af tre runder. Bryggerierne skal servere en øl til forret, hovedret og dessert. I semifinalen vandt Nøgne Ø forretten, Munkebo Mikrobryg vandt hovedretten, og så tabte det danske bryggeri sidste og afgørende runde ved desserten til Nøgne Ø.
- De er rigtigt dygtige, så når man skulle tabe til nogen, så er jeg stolt af at tabe til Nøgne Ø, siger Claus Christensen fra Munkebo Mikrobryg.

Smagning af jubilæumsøl på Møn
I 2018 kan Stege fejre sit 750 års købstadsjubilæum. I den anledning har Bryghuset Møn skabt sit egen jubilæumsøl med betegnelsen '1268', som er året, da Stege fik sine såkaldte købstadsprivilegier.
Jubilæet vil blive markeret på forskellig vis, og i øjeblikket arbejder en komite under ”House of Møn” med koordineringen af de aktiviteter, som kommer til at markere jubilæumsåret.
Bryghuset Møn har dog ikke tænkt sig at vente med ølbrygningen til næste år, oplyser Ugebladet for Møn. Man kan således allerede nu i udvalgte butikker, f. eks. SuperBrugsen i Lendemark, købe jubilæumspilsneren som skænker en krone per solgt pilsner til jubilæumsfestlighederne.
Brygmester Sven Austel har ladet sig inspirere af den tyske beirische dunkel - en såkaldt ' festbier'. '1268' er en mørk, undergæret lagerøl, nøddebrun, næsten mahogniagtig med god sødme og derfor ikke så meget bitterhed. Det kalder Sven Austel en rigtig drikkevenlig festøl med smag af kiks og ristede nødder samt vægt på maltsmagen. Øllen holder 5,5 procent og er således en smule stærkere end almindelig øl.

Nyt fra Bryggeriforeningen

Læs nyeste nummer
screenshot-2016-09-08-20-26-44-1021x1024

ollaesk-banner-300