Bryggeriforeningens vækstkatalog 2017

Ølsalget steg i 2016 – med 0,1 procent! Det lyder ikke af meget. Men det er ”Breaking News” efter mange års fald.

Vi tilskriver det vækstpakken fra 2013, der reducerede afgiften på øl med 15 % og fjernede afgiften på sodavand. Årtiers fald blev afløst af en stigning på 2-3 procent i ølsalget i 2014. Så faldt det en lille smule i 2015 – formentlig på grund af en elendig sommer. Men nu ser kurven ud til for alvor at være knækket.

Der kommer stadig flere, nye bryggerier til, og den danske øl revolution kan udvikles til en ny, dansk eksportsucces, hvor nye spændende øl udvikles og fremstilles i Danmark. Samtidig skal øl og læskedrikke tilbage som danskernes foretrukne drikkevare. Begge dele kræver innovation og udvikling af råvarer og teknologier samt gode, stabile rammer for innovation og produktudvikling.

Bryggerierne er i en god gænge med vækst, som gerne skal fastholdes. Regeringen har fremlagt et regeringsprogram med ønsker om at øge beskæftigelsen, løfte velstanden og reducere udgifts – og skattetrykket.

Bryggerierne hilser initiativerne velkomne og meget relevante for at skabe vækst, indtjening og arbejdspladser i bryggeribranchen og dermed også i Danmark. Vi har en række forslag, der kan være med til at trække samfundet og økonomien i den rigtige retning.

Du kan læse mere i vores pjece Vækst 2017 ved at klikke på billedet.

vækstfolder2017_300