Håndbrygger på toppen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Direktør René Diget Søgaard Sørensen har sammen med sin bestyrelse forvandlet sin hobby til et bryghus og spillested, hvor egenkapitalen op til 10 års jubilæet oversteg aktiekapitalen.  Efter mange år med store afskrivninger på bryghus, brygværk og biler har der været overskud på driften siden 2011. Foto: Flemming Effersøe

Skawbo René Diget Søgaard Sørensen har som brygmester og direktør stået i spidsen for Skagen Bryghus, siden det i oktober 2006 kunne sætte sit første bryg over på et Kasper Schulz 20 hl brygværk i Skagens gamle elværk fra 1918. Kun to bryg ud af over 1.000 bryg er blevet droppet – på grund af gæren.

Finansieringen af det nye bryghus kom på plads efter en stiftende generalforsamling i december 2005, hvor overvejende lokale aktionærer skød fem millioner kroner ind i selskab for at realisere den lokale drøm om et mikrobryggeri. Siden er yderligere seks millioner aktiekroner skudt ind i selskabet, og nye aktionærer fra hele landet er kommet til.

Med sit muskuløse og bastante korpus, opsigtsvækkende tatoveringer og nordjyske dialekt er René Diget Søgaard Sørensen ikke just prototypen på en akademisk anlagt brygmester eller en diplombrygger med hipsterattitude. Han brygger sit bryg på noget andet.

Som autodidakt håndbrygger trækker han på sin uddannelse som radio-tv-fagtekniker og især mange års erfaring fra fiskeindustrien, hvor han som tillidsmand mobiliserede et organisatorisk talent og fik en bunke kurser i hygiejne. Og så er der ikke den fisk, han ikke kan filetere på et splitsekund.

Danmarksmester i håndbryg i 2004

Med et danmarksmesterskab i håndbryg i 2004 var der rift om René Diget Søgaard Sørensen ved foredrag hos Round Table, Rotary og Lions Club, hvad der efterhånden gav den dengang godt 30-årige håndbrygger modet til tage ordet i større forsamlinger. På et møde med Lions Club på Brøndums Hotel var flere lokale pengemænd og mange borgere derfor klar til at gøre den lokale håndbrygger til et af byens kommercielle eventyr.

– Jeg har lært mig selv at brygge godt øl fra bunden. Jeg er ikke bange for tekniske udfordringer og sætte mig ind i nye systemer. Fra fiskeindustrien ved jeg desuden, at hygiejne og styr på processerne er nøglen til et godt og sikkert produkt, siger René Diget Søgaard Sørensen, der som ung teenager drak Guld Tuborg og Havskum og lyttede til heavy metal.

Interessen for øl blev for alvor vakt i 2001, hvor faderen til en af Renés kammerater købte en ølbog. Her kunne han læse, at det var muligt at købe sit eget bryggerudstyr i en butik i Vejle. Snart stod René med sin egen tjekkiske pilsner på 5 pct., der blev så godt modtaget af venner og familie, at det førte til oprettelsen af Skagen Bryggerlaug.

– Vi var otte medlemmer, som over en fireårig periode bryggede 30 forskellige bryg. Men jeg kunne ikke få nok og nåede at lave mine egne 150 forskellige øl på en 60 liters gruekedel hjemme i mit værksted. Samtidig fik jeg gennem min hjemmeside skagenbryghus.dk kontakt med ølentusiaster over alt i landet, fortæller René Diget Søgaard Sørensen.

Velkonsolideret mikrobryggeri

Efterhånden har Skagen Bryghus også udviklet sig til et af Nordjyllands største spillesteder. I 2016 er der lavet aftale med 70 solister eller bands, som tilsammen dækker over 110 spilledage, primært fredag og lørdag.

– I gården, som vi kalder Danmarks største biergarten, har vil plads til op mod 500 gæster. Inde i frokostrestauranten kan der være op til 200 gæster ved en koncert. Alligevel må vi skuffe mange gæster, som der ikke er plads til. Derfor udvider vi til efteråret med en ekstra restaurant på 1. salen i en sidebygning med kig til bryganlæg, musikscene og den oprindelige bar/restaurant i stuen, fortæller René Diget Søgaard Sørensen.

Aktionærerne kan glæde sig over at benhårde afskrivninger hele vejen gennem finanskrisen har gjort det muligt at købe første og anden sal på det gamle elværk inklusiv grunden. Ud over gærtanke er der investeret i nyt tag, ny bar og udvidet gårdhave.

Samtidig er egenkapitalen nu større end aktiekapitalen og den langfristede gæld nedbragt til fire millioner kroner. Ifølge bestyrelsesformand Bent Hviid gør det Skagen Bryghus til et af Danmarks mest velkonsoliderede mikrobryggerier.

Flere bryg med ny teknik

Passionen for håndbrygget øl kulminerede med et borgemøde i Skagen i sommeren 2005, hvor 150 fremmødte fik serveret smagsprøver på René Diget Søgaard Sørensens hjemmebryggede Shotgun India Pale Ale. Der blev indgået tegningsaftaler og tilsagn på næsten tre mio. kr. til et bryghus.

10 år senere er Skagen Bryghus i perioder ved at bukke under for sin egen succes, selv om den årlige brygkapacitet er øget fra 170.000 til 270.000 liter ved i flere omgange at øge kapaciteten med flere serveringstanke og gærtanke.

– Bryghuset er bevaringsværdigt i klasse 2, og vi kan derfor ikke bryde mure ned for at skaffe mere plads. Derfor overvejede vi at flytte tapperiet til en garage bagest på grunden for at få plads til nye tanke, forklarer René Diget Søgaard Sørensen og tilføjer:

– Men i samråd med chefkonsulent Michael Knoth fra Alectia og tidligere ejer af Gourmetbryggeriet tager vi nu i stedet springet som formentlig det første mikrobryggeri og anskaffer os en separator fra SPX Flow.

Den særlige teknik har nu fået en dimension, så den også er attraktiv for mindre bryggerier. Separatoren forkorter lagringstiden en uge på bryghusets mest solgte øl Drachmann Pilsner, da restgæren bliver slynget fra øllet. Det betyder, at Skagen Bryghus kan øge den årlige kapacitet en hel del.

Ud over salg i bryghuset og gårdhaven råder Skagen Bryghus over fire salgsbiler og tre distributører til hele Danmark. I det ny år styrkes salgsindsatsen i Sydjylland og på Fyn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med husets egne recepter sørger den tidligere håndbrygger og nuværende brygmester og direktør René Diget Søgaard Sørensen og hans ni faste medarbejderes og 35 sæsonmedarbejdere for, at der strømmer rigelige mængder øl til skagboer og de mange turister, som efterhånden har fundet vej til bryghuset et stenkast fra kirken. Foto: Flemming Effersøe

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spotlight Band spillede over 100 gæster varme med pop og rockhits fra 1980’erne og 1990´erne. Alle musikarrangementer er med gratis entre. Fotos: Flemming Effersøe.