Kvindelig øl-pionér modtager Bryggeriforeningens Jubilæumslegat

En af pionérerne bag dansk specialøls succes, den 61-årige brygmester og erhvervskvinde Birthe Skands, modtager den danske ølbranches højeste hædersbevisning. Hun tildeles Bryggeriforeningens Jubilæumslegat, som blev oprettet i 1949 og gives til en person, der har ydet en særlig indsats i foreningens arbejde eller for branchen som sådan.

Birthe Skands var en af de første, der etablerede et mikrobryggeri i Danmark – nemlig i 2003 sammen med sin mand, Morten. Hun meldte kort efter Bryggeriet Skands ind i Bryggeriforeningen og medvirkede dermed betydeligt til, at andre mikrobryggere fulgte med ind i foreningen.

”Birthe viste vejen for andre nye bryggerier og understregede tidligt, at en forudsætning, for at den danske ølbranche kan få succes, er, at vi kan samarbejde med hinanden – store som små”, sagde formanden for Bryggeriforeningen Anders Bering ved prisoverrækkelsen onsdag aften.

Oprindeligt var Birthe Skands kemiingeniør, men blev i 1980 optaget på Den Skandinaviske Bryggerhøjskole og uddannet der i 1982.  Hun blev ansat af Carlsberg, som sendte hende til Kina, hvor hun som 28-årig fik ansvaret for at lede overdragelsen af Danbrew-bryggeriet. Efter nogle år i Kina hentede Carlsberg Birthe Skands tilbage til Danmark, hvor hun blev leder af produkt- og udviklingsafdelingen på Carlsberg, inden hun i 2003 valgte at gå solo for at trække i alle ølhanerne selv.

Birthe og Morten Skands har for nylig solgt Bryggeriet Skands, der ligger i Brøndby, men Birthe Skands er fortsat med i bestyrelsen for bryggeriet.

Birthe Skands

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikationschef Louis Illum Honoré, Bryggeriforeningen, tlf.: 5158 8796