Ny dansk ungdomsserie vil genopfinde måden vi snakker om unge og alkohol på

De seneste uger er debatten om unge og alkohol endnu engang blusset op i forbindelse med den meget omtalte puttefest i Dyrehaven. Den evigt gyldige debat om hvor meget danske unge drikker og deres alkoholkultur i al almindelighed er (stadig) et stærkt debatteret emne, men hvordan snakker vi egentlig om emnet og rykker debatten i noget?

plakat-640

Det spørgsmål tager en ny kampagne ved navn Fastland op. Kampagnen er skabt af Alkoholpartnerskabet, og hovedelementet i kampagnen er en ungdomsserie i 4 afsnit, der fra den 1. september ruller hen over Facebook og andre sociale medier. I serien følger vi en række unge der holder privatfest, tonen er ærlig og rå og med instruktør Martin Skovbjergs egne ord “betongrå”.

Netop tonen og det visuelle er en af seriens helt afgørende elementer ifølge Martin, da den skal afspejle de unges virkelighed, han uddyber selv:

“Fastland er et forsøg på at give en virkelighedstro skildring af, hvordan det er at være ung og omgås alkohol. Der er ikke nogen morale i Fastland – det er op til folk selv at tage stilling til det de ser. Vi har skabt serien sammen med de unge, i deres sprog, tone og virkelighed”.

Og netop pointen med at være ikke-moraliserende er et gennemgribende tema i kampagnen, som formand i Alkoholpartnerskabet Niels Hald forklarer:

“Det er vores hensigt med Fastland at skabe et neutralt debatforum – altså et afsæt for en mere nuanceret og ikke-moraliserende debat om unge og deres alkoholvaner. Det er afgørende for os, at vi ikke taler ned til de unge eller på anden måde skaber en debat, der på forhånd har givet alle svarene. Hvis vi skal genopfinde debatten om unge og alkohol er vi nødt til at starte så neutralt som muligt – ellers får vi aldrig de unge i tale”.

Og ifølge Alkoholpartnerskabet er der god grund til at få de unge i tale, da debatten om unge og alkohol ikke bare handler om at fortælle, hvor meget eller hvor lidt man skal drikke, men også om hvad de unges alkoholkultur har af konsekvenser for deres liv set i et større perspektiv.

“Debatten om unge og alkohol er nødvendig, fordi vores alkoholkultur er så afgørende for måden vi ikke bare klarer os på i de unge år, men også senere hen. Eksempelvis er der for ganske nylig en undersøgelse, der viser, at unge, der vælger ikke at drikke, har større risiko for at droppe ud af deres uddannelse – selv på de videregående uddannelser. Det vil altså sige, at vi ikke bare skal anskue debatten fra et synspunkt omkring de meget unge, men også de lidt ældre. Netop det tema forsøger vi også at sætte i et nyt lys i Fastland”, fortsætter Niels Hald.

Helt konkret er en af seriens skuespillere, Alma, med til festen selvom hun ikke drikker og hun ender ofte op i rollen som den beskyttende og påpasselige veninde, hvilket har afstedkommet at mange, der allerede har set det første afsnit af Fastland, synes hun virker lidt irriterende og “hønemor-agtig”. Netop disse kommentarer synes Martin Skovbjerg er vigtige at forholde sig til:

“Det er meget interessant at karakteren Alma fremprovokerer så mange forskellige følelser – det synes jeg siger lidt om vores alkoholkultur. Jeg er på ingen måde bedre end nogen andre og det er heller ikke hensigten på nogen måde at tage Almas parti, men derimod blot at vise hvor svært det er at være ædru blandt fulde venner. Det er en vigtig problemstilling at vise så vi kan snakke om den”.

Fastland serien er lanceret på Facebook (www.facebook.com/fastland) og de følgende 3 uger vil de resterende afsnit få premiere.

Alkoholpartnerskabet er et samarbejde mellem Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd, HORESTA, Danmarks Restauranter & Caféer, GODA, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og Bryggeriforeningen, som er sekretariat for partnerskabet.