Nyt digitalt billed-id skal forhindre salg af alkohol og spil til mindreårige

I Danmark er der aldersbegrænsning på, hvornår man må købe alkohol, tobak, spil og håndkøbsmedicin. Men desværre har vi ikke tradition for hverken at spørge efter eller vise legitimation. Det giver store udfordringer for forbrugere, forhandlere, forældre og myndigheder. Derfor bakker Bryggerforeningen op om Smart ID – et nyt digitalt billed-id, der gør det let for unge at vise deres alder. Smart ID bliver præsenteret for danskerne gennem en reklame- og pr-kampagne, som starter i denne uge.

Det er vores alles fælles ansvar at få skabt en kultur, hvor det er lige så naturligt at vise ID, som det er at vise billet i toget. For der er en grund til, at der er alders-begrænsninger på visse produkter – de er kun for voksne.

Bryggeriforeningen vil gerne gøre sit for at skabe en anden kultur og samtidig gøre det lettere både at vise og spørge efter id. Derfor støtter Bryggeriforeningen – sammen med detailbranchen og producenter af varer med aldersbegrænsning – op om Smart ID, som er udviklet af Danske Spil.

Smart ID er en app, der gør det lettere for unge altid at have billedlegitimation på sig. Pas og kørekort ligger ikke lige så naturligt i de unges lommer, som mobiltelefonen gør. App’en er gratis, sikker og nem at downloade. Smart ID gør det nemt at vise sin alder og nemt at identificere, om en kunde overholder aldersgrænserne og kan derfor bidrage til at ændre danskernes forhold til at efterspørge og vise billed-id.

Du kan læse mere om Smart ID her: