Unge vælger hård spiritus i stedet for cider

– Den høje afgift på cider er et eksempel på et alkoholpolitisk tiltag, der har haft den stik modsatte effekt af den ønskede. De unge drikker nu stærkere og formentlig mere alkohol end de ellers ville have gjort, siger Bryggeriforeningens direktør Niels Hald.

For nogle år siden hævede regeringen afgiften på cider produkter, som fx Somersby, voldsomt. Argumentet var, at de især var rettet mod unge. En højere afgift skulle nedsætte forbruget. Siden er det hjemlige salg styrtdykket, og 60 % af den cider, der bliver drukket i Danmark, er nu købt i tyske grænsebutikker.

På grund af de høje afgifter og priser i Danmark, drikker de unge i stedet i stigende grad hård spiritus. Mens det samlede alkoholforbrug i Danmark falder, så stiger salget af spiritus. I 2013 var stigningen på 4 procent i forhold til året før, og ifølge analyseinstituttet Nielsen steg salget af vodka med 14 procent.

De unge er meget rationelle, når de køber alkohol. En genstand cider koster nu cirka 10 kroner, mens en genstand spiritus, fx vodka fås til 5,55 kr. Det er endda ved en flaskepris på 100 kroner. Mange steder kan de unge købe spiritus til 60 og 70 kroner flasken.

Ødelægger innovationen
– Et produkt som Somersby går i øjeblikket sejrsgang i blandt andet Nordamerika og Canada. I Danmark har vi i stedet valgt at ødelægge hjemmemarkedet til fordel for hård spiritus. Det giver ingen mening i en tid, hvor man forsøger at fremme innovation og initiativer, der kan skabe vækst, siger Niels Hald.