Markedsføring generelt

Markedsføring er en naturlig del af både forbrugernes og virksomhedernes hverdag. Markedsføring er en essentiel faktor i en effektiv markedsøkonomi, idet de erhvervsdrivende skal have mulighed for at oplyse markedet om eksisterende og nye varer.

Bryggeriforeningen mener, at det i en konkurrencesituation handler om at skabe præferencer for et mærke frem for at udvide totalmarkedet i volumen. For læskedrikke flytter markedsandele sig ikke kun mellem forskellige mærker, men tillige mellem forskellige produkttyper, herunder sukkersødede, sukkerreducerede og sukkerfri læskedrikke, nearwater produkter og vand produkter.

Markedsføringen af læskedrikke bør bl.a. ikke opfordre til overdrevent forbrug eller forbrug, der er uforeneligt med en sund og varieret kost eller sund og aktiv livsstil. De danske læskedrikproducenter har derfor pålagt sig selv et særligt ansvar for at sikre ordentlig markedsføring af læskedrikke overfor forbrugerne.

Endvidere har læskedrikproducenterne direkte frasagt sig at markedsføre overfor børn under teenagealderen. Bryggeriforeningen medvirker derfor selv til at regulere markedsføringen af læskedrikke.