GMO

Genmodificerede fødevarer er fødevarer, der enten selv er blevet genmodificerede, eller som indeholder ingredienser, som er blevet genmodificerede. Ved genmodificering kan der f.eks. indbygges “fremmede” gener i arveanlægget på et dyr, en plante eller en mikroorganisme, som medfører nye egenskaber.

Danske øl fremstilles i dag uden brug af genmodificerede ingredienser (Non GMO).

GM fødevarer skal godkendes
Genmodificerede fødevarer skal godkendes inden de må sælges til forbrugerne. Myndighederne vurderer sikkerheden ved det genmodificerede produkt for at sikre, at fødevaren ikke er giftigt eller f.eks. kan give allergiproblemer.

Godkendte genmodificerede fødevarer er lige så sikre at spise som fødevarer, der ikke er genmodificerede.

EU reglerne om GMO omfatter bl.a. en forordning om genmodificerede fødevarer og foder, der indeholder regler for godkendelse af genmodificerede produkter til fødevare- eller foderbrug samt regler for mærkning af produkterne.

En anden EU forordning om sporbarhed og mærkning af GMO fastsætter bl.a. særlige sporbarhedskrav for produkter fremstillet af GMO, som skal anvendes til fødevarer eller foder. Reglerne skal sikre, at mærkningen af fødevarer til forbrugeren er korrekt, også i de tilfælde hvor GMO ikke kan måles i produktet.

Det betyder, at alle fødevarer, der enten indeholder eller består af GMO eller er fremstillet på basis af genmodificerede råvarer, ingredienser eller tilsætningsstoffer skal mærkes med ordene ”genetisk modificeret” eller ”fremstillet af genetisk modificeret XXX” – også selvom GMO ikke kan påvises i den færdige fødevare (såkaldt teknologimærkning). Tekniske hjælpestoffer er ikke omfattet af reglerne om GMO.

Bryggeriforeningens politik om GMO
Bryggeriforeningen har vedtaget følgende politik omkring anvendelsen af GMO ved brygningen af øl:

• Bryggeriforeningens medlemmer anvender ikke GMO eller genmodificerede ingredienser ved fremstilling af øl eller læskedrikke.
  • Bryggeriforeningen accepterer kun brugen af GMO, såfremt anvendelsen kan ske uden risiko for forbrugere, miljø og medarbejdere og såfremt genmodificerede fødevarer, ingredienser m.v. er godkendt af myndighederne.
  • Bryggeriforeningens medlemmer har ikke planer om at anvende GMO eller genmodificerede ingredienser ved fremstilling af øl og læskedrikke, så længe teknologien ikke generelt er accepteret af de danske forbrugere.

Bryggeriforeningens medlemmer anser genmodificering som en naturlig videnskabelig udvikling inden for det forædlings- og krydsningsarbejde, der altid har foregået i forbindelse med bioteknologiske processer.