Mærkning på øl

(ingredienser, alkoholindhold, næringsindhold mm.)

Mærkningen på øl giver forbrugeren nærmere oplysninger om produktets indhold og holdbarhed.

Øl fra Bryggeriforeningens medlemmer er bl.a. mærket med varebetegnelse, ingrediensliste, alkoholindhold, genstandsoplysning, evt. indhold af tilsætningsstoffer samt en holdbarhedsdato.

Ingrediensmærkning
I fødevarelovgivningen er der i dag ikke krav om ingrediensmærkning på alkoholholdige produkter med mere en 1,2 volumenprocent alkohol. Medlemmerne af Bryggeriforeningen har imidlertid valgt frivilligt at gennemføre ingrediensmærkning på øl. Det betyder, at øl i dag er mærket med f.eks. følgende ordlyd:

“Brygget af bygmalt og humle”, ”Brygget af bygmalt, byg, glucosesirup, humle”, ”Ingredienser: Vand, hvedemalt, bygmalt, hvede, humle”.

Mærkning af tilsætningsstoffer
Såfremt der er anvendt tilsætningsstoffer i øl vil dette altid fremgå af mærkningen. På etiketten står der dels, hvilken kategori det anvendte tilsætningsstof hører til – dvs. om det f.eks. er et farvestof, et konserveringsmiddel eller en antioxidant, dels selve stoffets navn eller dets E-nummer (fra Positivlisten). F.eks. kan der på en øl stå: “Farvestof: (Karamel)”, ”Konserveringsstof: E 220)”.

Næringsdeklarationer
Mange bryggerier anvender en frivillig næringsdeklaration på øl. Næringsdeklarationen på en pilsner øl kan se således ud: Næringsindhold pr. 100 ml: energi 165 kJ, protein 0,3 g, kulhydrat 2,7 g, fedt 0,0 g.

Alkoholoplysninger
Øl skal være mærket med det faktiske alkoholindhold udtrykt i % volumen. Volumenprocenten angiver alkoholindholdet i øl i rumfang: 1 % vol. alk. = 1 cl. ren alkohol i 100 cl. øl. En pilsnerøl har typisk en alkohol % vol. på 4,6.

Alkoholindholdet i øl er også udtrykt ved antal genstande på mærkningen. F.eks. svarer indholdet i en 33 cl pilsnerøl til 1 genstand. I Danmark svarer 1 genstand til 12 gram alkohol.

Holdbarhedsmærkning
Øl er mærket med datoen for mindste holdbarhed. Holdbarhedsdatoen er defineret som den dato til og med hvilken, fødevaren bevarer sine specifikke egenskaber under de rette opbevaringsforhold. Øl bliver ikke sundhedsskadeligt, selvom holdbarhedsdatoen er overskredet, men det kan få en lidt ændret smag, især hvis øllet har været opbevaret i sollys og for varmt i lang tid.

Holdbarhedsdatoen er angivet som f.eks.:  ”Mindst holdbar til 5. november 2012” eller Mindst holdbar til 05112012”.