Markedsføring af alkoholholdige drikkevarer

Markedsføring og salg af alkoholholdige drikkevarer er underlagt en række restriktioner. Udgangspunktet for markedsføring er markedsføringsloven, der udover at indeholde generelle regler for god markedsføringsskik, vildledende og sammenlignelig reklame, etc., tillige indeholder specifikke regler for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer overfor børn og unge, jf. markedsføringslovens § 8. Det overordnede tilsyn med markedsføringsloven påses af Forbrugerombudsmanden.

Branchens egne retningslinjer
I 2000 udarbejdede Bryggeriforeningen i samarbejde med Erhvervsministeriet, Sundhedsministeriet, Forbrugerrådet, Alkoholpolitisk Landsråd, Dansk Erhverv, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, De Samvirkende Købmænd, HORESTA, Vin og Spiritus Organisationen i Danmark og Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter retningslinjerne for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer.

Retningslinjerne udgør en etisk standard og dækker over enhver form for markedsføring af alkoholholdige drikkevare overfor forbrugerne i Danmark. Retningslinjerer udgør en minimumsstandard, og målet er god og ansvarlig markedsføringsskik, som bedst sikres ved at inddrage og forpligte de relevante brancher og erhvervsdrivende. Det overordnede tilsyn med retningslinjerne for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer påses af Alkoholreklamenævnet.

I henhold til retningslinjerne for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer, må alkohol aldrig markedsføres overfor børn og unge. Alkohol må ikke markedsføres på en måde, der opfordrer til umådeholdent forbrug af alkohol. Markedsføringen må ikke være provokerende eller give indtryk af, at indtag af alkohol kan give succes. Markedsføringen skal altid tage hensyn til de sociale og sundhedsmæssige aspekter, der er forbundet med alkoholindtagelse.

Læs retningslinjerne for markedsføring af alkoholholdige drikkevarer her.

Salgs- og udskænkningsaldersgrænsen
Udover retningslinjerne om markedsføring af alkoholholdige drikkevarer, findes der ligeledes en række regler der regulerer salg og udskænkning. Det er således forbudt i detailhandlen at sælge alkoholholdige drikkevarer med en alkoholprocent på over 1,2 % vol. til personer under 16 år og med en alkoholprocent på over 16,5 % vol. til personer under 18 år. Reglerne følger af lovbekendtgørelsen om forbud mod salg af tobak til personer under 18 år og salg af alkohol til personer under 16 år.

Tilsvarende findes der i restaurationsloven et forbud mod at udskænke alkoholholdige produkter til personer under 18 år samt til berusede personer. Restaurationsloven indeholder ligeledes et forbud mod at lade personer under 18 år udskænke alkohol.