Unge og alkohol

Bryggeriforeningen arbejder gennem information og målrettede kampagner for, at unge har en fornuftig alkoholkultur. Dette er et kerneområde for foreningen og sker i fællesskab med offentlige og private samarbejdspartnere.

Unge laver flertalsmisforståelser
Unge tror fejlagtigt, at andre unge drikker mere, end de i virkeligheden gør. Den adfærd efterligner de, fordi de vil være som alle andre – en flertalsmisforståelse. Denne misforståelse medvirker vi til at gøre op med gennem kampagner, direkte vejledt af professor Flemming Balvig, Københavns Universitet, der også er medlem af Bryggeriforeningens forskergruppe.

Unge starter senere og drikker mindre
Flere undersøgelser dokumenterer markante ændringer i børn og unges alkoholvaner. 11-15-årige drikker mindre – og debutalderen stiger.

Positive ændringer over de seneste 3 årtier:

• Alderen for alkoholdebut er steget
  • Færre børn og unge har været fulde
  • Unge indtager færre genstande
  • Det er ”uncool” blandt unge at være meget beruset

Salgsaldersgrænser til gavn for unge
Bryggeriforeningen bakker op om salgsaldersgrænserne, der i 2011 er steget fra 16 til 18 år for alkohol med over 16,5 % i dagligvarehandelen. Unge kan nemmere håndtere lav-alkohol frem for hård spiritus.