Forældre og alkohol

Bryggeriforeningen hjælper forældre til teenagere i ”festalderen” med at sætte fornuftige rammer for alkohol. Vi tilbyder dialogredskaber, information og vejledning til teenageforældre på www.klarsnak.com og henvender os til forældre gennem kampagner i samarbejde med bl.a. Natteravnene, de danske regioner og kommuners SSP afdelinger.

Forældre er de vigtigste
Undersøgelser viser, at forældre er de vigtigste personer for unge mellem 12 og 18 år. Unge med aftaler hjemmefra om fx hjemkomsttidspunkter og antal genstande, de må drikke, har et væsentligt mindre forbrug end unge uden grænser hjemmefra.

Heldigvis vil langt de fleste forældre gerne tage en dialog med deres unge og sætte fornuftige rammer for dem i forbindelse med alkohol. Men de savner konkrete handlingsmuligheder, viser undersøgelser. Det giver vi dem på vores webside www.klarsnak.com. En webside, der også indeholder et indblik i unges adfærd i forhold til alkohol.

Forældre må godt blande sig
En undersøgelse viser, at omkring 23 procent af unge piger og drenge slet ikke kender deres forældres holdning til, hvorvidt de må drikke alkohol i hjemmet. Og de fleste unge har rent faktisk ikke noget imod, at deres forældre sætter regler op – de forventer det!