Øl er sundt i moderate mængder

Et moderat forbrug af øl nedsætter risikoen for en række sygdomme. En øl om dagen for kvinder og 1-3 for mænd er forbundet med den laveste risiko for sygdom fra 45-årsalderen. Personer med et moderat forbrug af øl har 18 % mindre risiko for at dø for tidligt end personer, der er helt afholdende eller har et misbrug. Det er konklusionen i en ernæringsfaglig rapport, udarbejdet af cand. scient. i human ernæring Per Brændgaard Mikkelsen.

Den primære årsag til den gavnlige effekt af et moderat ølforbrug er alkoholen i sig selv. Den sænker risikoen for hjerte-kar sygdomme og type 2-diabetes. Den gavnlige effekt opstår ved et drikkemønster, hvor man drikker hyppigt og mådeholdent, hvilket understreger betydningen af at fremme en nydelseskultur frem for en beruselseskultur.

Ifølge Per Brændgaard Mikkelsen har øl en række ernæringsmæssige fordele i forhold til vin og indeholder en større mængde af en række vigtige mikronæringsstoffer. Det gælder fx B2-vitamin, Niacin, B6-vitamin, B5-vitamin, magnesium og silicium.

Øl adskiller sig fra de fleste andre drikke- og madvarer ved sit indhold af humle. Undersøgelser tyder på, at stofferne i humle har gavnlige virkninger i forhold til forebyggelse af knogleskørhed, type 2-diabetes, åreforsnævring, ledsmerter, paradentose, søvnbesvær, depression, angst og demens. Der er dog behov for mere forskning på området, før der kan drages endelige konklusioner om humles positive virkninger.

Læs mere i ‘Øl og sundhed’