Alkoholforbrug: Svenskerne er ved at overhale os

Svenskere over 14 år drak i 2013 i gennemsnit 9,9 liter ren alkohol. Det fremgår af en rapport fra det svenske ”Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN)”. Til sammenligning blev der i Danmark solgt 9,4 liter ren alkohol per indbygger over 14 år.

Lægger man statens officielle tal for grænsehandel oveni, så lander det danske forbrug på lige over 10 liter alkohol per dansker. Med andre ord: Svenskerne drikker nu næsten lige så meget som danskerne. Og om lidt overhaler de os. For mens det danske forbrug er faldet støt de sidste mange år, så stiger det svenske.

Bombe under svensk alkoholpolitik
Den svenske afholdsbevægelses lobbyister og svenske politikere har sat meget synlige fingertryk på europæisk alkoholpolitik. Men også på verdensplan er svenskerne en magtfaktor. De har således også haft stor indflydelse på alkoholpolitikken Verdenssundhedsorganisationen WHO.

– De senest tal for svenskernes forbrug underminerer totalt den svenske alkoholpolitik. I årevis har svenskerne haft held med at argumentere med, at deres skrappe regler holdt forbruget nede. Det gjorde de på baggrund af meget lave og, viser det sig nu, misvisende tal for det faktiske forbrug, siger Bryggeriforeningens direktør Niels Hald.

Det er således en myte, at svenskerne drikker meget mindre end danskerne. Men myten er sejlivet, og det virker heller ikke som om, de svenske myndigheder har gjort noget for at aflive den.

Så sent som i maj i år blev det fx i en artikel på dr.dk fastslået, at danskerne drikker dobbelt så meget som svenskerne. Det blev dokumenteret med tal fra ”World Drink Trends 2005”, der angav det svenske forbrug til at være på 4,9 liter – altså mindre end halvdelen af det faktiske.