Alkoholpartnerskabets ungdomsserie ”Fastland” vinder fornem pris

Den danske tv-branches største fælles event, Copenhagen TV Festival, har uddelt prisen Pionerstafetten til Alkoholpartnerskabets ungdomsserie ”Fastland” for at lykkes med at skabe debat om brugen af alkohol blandt unge.

Mini-fiktionsserien ”Fastland”, som Alkoholpartnerskabet står bag, har vundet prisen Pionerstafetten, som uddeles af Copenhagen TV Festival. Serien blev udsendt på sociale medier i efteråret 2017 og fortæller i rå og realistisk stil, hvad der kan ske, når unge omgås alkohol.

Stafetten hylder pionerer, der ”banebrydende udvider form, sprog og normer inden for branchen”, og som ”er udtryk for fremdrift og kreativitet i en branche, der higer efter nytænkning”.

Pionerstafetten blev overrakt af konferencier Jacob Riising på vegne af sidste års modtagere af stafetten med blandt andre disse ord:

”Fastland, en mini-fiktionsserie der med karakterer fra spillefilm, skabte et nyt underunivers, der skabte debat om brugen af alkohol blandt unge”.

Prisen blev modtaget af seriens instruktør, Martin Skovbjerg, der efterfølgende fik lejlighed til at fortælle et talstærkt publikum fra tv-branchen om sit arbejde med ”Fastland”.

For Matin Skovbjerg har seriens tone og visuelle elementer være helt afgørende for at afspejle de unges virkelighed.

”Fastland forsøger at give en virkelighedstro skildring af, hvordan det er at være ung og omgås alkohol. Der er ikke nogen morale i Fastland – det er op til folk selv at tage stilling til det de ser. Vi har skabt serien sammen med de unge, i deres sprog, tone og virkelighed”, siger Martin Skovbjerg.

Formand for Alkoholpartnerskabet Niels Hald, der også er direktør for Bryggeriforeningen, er stolt over, at den danske tv-branche fremhæver ”Fastland” som banebrydende og kreativ.

”Prisen er en fornem anerkendelse af, at vi er lykkedes med at skabe et oplæg til en ikke-moraliserende debat om unge og deres alkoholvaner – herunder ikke mindst hvordan de tager hånd om hinanden. Det er særdeles væsentligt. For kun ved at undlade løftede pegefingre og i stedet skabe et neutralt grundlag for dialogen med de unge får vi et grundlag for at ændre flere unges alkoholkultur i en positiv retning”, siger Niels Hald.

Copenhagen TV Festival er den største årlige fælles event i den danske tv-branche. Her samles hele den danske tv-branche for at blive inspireret, oplyst og provokeret af de mest interessante og toneangivende tv-folk fra ind- og udland. Festivalens program byder hvert år på omkring 150 oplægsholdere.

Copenhagen TV Festival uddelte også en Pionerstafet til TV 2 for ”Royal Run”, som var en 12-timers liveudsendelse, hvor kronprinsen blev hyldet i forbindelse med motionsløb i Danmarks fem største byer på én dag