Dansk studie om alkohol og sundhed er blandt verdens mest omtalte

Et par øl hver anden dag mindsker risikoen for sukkersyge. Den konklusion fra et omfattende dansk studie i det internationale videnskabelige tidsskrift Diabetologia er blevet omtalt af CNN, BBC og medier i eksempelvis Brasilien, Norge, Japan, Mexico og Chile – og har sikret studiet en plads på listen over verdens mest omtalte i 2017.

Hvert år udgives over 2,5 millioner videnskabelige artikler på verdensplan. Alligevel er det lykkedes for et dansk studie at blive placeret på top 100 over verdens mest omtalte studier i såvel traditionelle som sociale medier.

Studiet blev omtalt i Nyt fra Bryggeriforeningen i oktober 2017 og viser, at kvinder og mænd, som drikker alkohol i moderate mængder har lavere risiko for at udvikle sukkersyge end personer, der ikke drikker alkohol. Den laveste risiko blev konstateret hos kvinder, der drikker 9 genstande om ugen og hos mænd, der drikker 14 genstande om ugen.

Samtidig blev det fastslået, at personer med et højt forbrug af alkohol i højere grad udvikler sukkersyge.

Udover massiv omtale på sociale medier blev det til 253 mediehistorier i traditionelle medier, hvilket placerer det danske studie på listens 64. plads.

Forskerne bag studiet er Charlotte Amby Holst, Ulrik Becker, Marit E. Jørgensen, Morten Grønbæk og Janne Tolstrup, alle fra Statens Institut for Folkesundhed. I studiet analyserede de data og helbredsoplysninger fra 70.551 danskere, som blev fulgt i en årrække.