Danskerne har kastet deres kærlighed på fadøl

PRESSEMEDDELSE

Skummende fadøl bliver langet over disken i stigende omfang på danske caféer, restauranter og festivaller. I 2017 strømmede der over en million liter øl mere gennem hanerne end tre år tidligere, svarende til en stigning på 3,3%. Det viser nye tal for Bryggeriforeningen.

Danskerne har for alvor fået appetit på fadøl. I 2017 løb der så meget øl gennem hanerne – og ganerne – at fadøllets andel af det samlede ølsalg nåede op på 13,3% – mod 10,8% bare tre år tidligere.

Travlheden ved fadølshanerne er ikke mindst drevet af den succes, som ale, hvedeøl, stout og andre specialøl, har opnået de senere år.

”Vi oplever, at forbrugerne er nysgerrige, når de går i byen. De vil gerne smage nye øl, og mange specialøl bliver leveret på fad”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Samtidig går det godt for de dele af restaurationsbranchen, som serverer fadøl. Og overalt i landet opstår der nye festivaller, spillesteder og madmarkeder med street food – ved disse events er øl på fad meget populært.

Niels Hald forventer, at stigningen for fadøl vil fortsætte i de kommende år.

”Det skyldes ikke mindst, at bryggerierne sørger for at øge drikkeoplevelsen ved fadøl. De udvikler nye fustager og teknologier, som holder øllet friskt og smagfuldt. De leverer glas, som er særligt udviklet til at fremhæve smagen i de forskellige øltyper. Og de uddanner sammen med restaurationsbranchen bartendere og tjenere i at skænke øllet på den rigtige måde”, siger han.

Yderligere info: Bryggeriforeningens komm.chef, Louis Illum Honoré, 5158 8796, lih@bryggeriforeningen.dk.


Læs flere artikler