Lyssky handel med slik og sodavand

Antallet af sager, hvor der svindles med slik og sodavand, er støt stigende. Det skriver dr.dk.

Antallet af bøder i sliksager er næsten tredoblet og antallet af påbud i sliksagerne er mere end fordoblet i 2015 i forhold til året før. Det viser de nyeste tal fra Fødevarestyrelsens kontrolbesøg, der også afslører, at myndighederne beslaglagde over 548 tons sodavand i 2015.

De store mængder sodavand blev først og fremmest beslaglagt hos grossister. Alene ved en enkelt kontrol beslaglagde Skat og Fødevarestyrelsen 77 tons sodavand på et uregistreret fødevarelager på Torvekanten 5 i Valby.

Skat har i 2015 øget sit fokus på illegal handel med slik, sodavand og andre fødevarer.

I de første ti måneder af 2015 foretog Skat 325 kontroller hos forretninger og grossister, der behandler fødevarer.

– Illegal handel er en udfordring ikke blot for den danske stat; men også for os som producenter og for de handlende. Urimelig og ulovlig konkurrence er en hæmsko for branchen, siger direktør Niels Hald, Bryggeriforeningen.

Selv om afgifterne på læskedrik helt blev fjernet i 2014, kan der fortsat være et incitament til at handle læskedrikke illegalt.

– Et uregistreret handel kan bidrage til at give ulovlige ikke skattepligtige indtægter. Der er også en særlig dansk emballageafgift, som især slår igennem på dåser. Endvidere er der gebyr til Dansk Retursystem og en mindre momsforskel mellem Danmark og Tyskland på seks procentpoint, siger Niels Hald.

Bryggeriforeningen formoder dog, at det illegale salg er gået ned i forbindelse med at afgiften på sodavand er blevet afskaffet.