Økologisk øl på vej mod et boom

Selv om danskerne er det folkefærd i Europa, som bruger flest penge på økologiske varer, udgør salget af økologiske øl mindre end et par procent af det samlede ølsalg. Men nu satser flere bryggerier på et større marked for økologisk øl med lancering af nye økologiske produkter.

Coop er samlet set med kæderne Irma, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og fakta markedsleder inden for salget af økologiske varer, mens Dansk Supermarkeds kæde Netto har den største enkeltstående markedsandel med knap 17 pct. i 2013 (Kilde: GfK)

– Økologisk øl udgør ca. 2,5 pct. af ølsalget, og det ligger i 2014 på niveau med 2013. Vi forventer en svag vækst i salget i 2015, siger kategorichef Susanne Hegnbo fra Coop.

Til sammenligning har havregryn, mælk, æg, pasta mad- og spiseolier samt frugtsaft og hvedemel markedsandele på over 20 pct. Men det økologiske øl har taget de første skridt til at bevæge sig væk fra bunden af den økologiske pyramide over markedsandele.

Danmark er det land i verden, hvor økologien har den største markedsandel i detailhandlen.  Samlet set udgjorde markedsandelen for økologiske fødevarer i detailhandlen 8,0 pct. i 2013, hvor der blev solgt for næsten seks mia. kr. økologiske.

Derudover blev der solgt for cirka 1 mia. kroner økologiske fødevarer via alternative salgskanaler som gårdbutikker, abonnementsordninger, internetbutikker og specialbutikker ifølge et markedsnotat fra Økologisk Landsforening. Grossister og cateringvirksomhed, som sælger mad til offentlige og private køkkener og kantiner, købte i 2013 økologi for 0,9 mia. kr.

– Thisted Bryghus har været et af de første bryggerier til at vise vejen for ypperlige kvaliteter af økologisk øl. Og i dag er bryggeriet kult. Der er forsat er et stort udviklingspotentiale inden for økologiske drikkevarer og nydelsesmidler, hvilket bekræftes af de mange stærke økologiske produktlanceringer inden for området på det seneste, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

Økologisk tøven

Cirka halvdelen af Bryggeriforeningens ølproducerende medlemmer har økologisk øl i deres produktportefølje. Carlsberg, Royal Unibrew, Svaneke Bryghus og Bryggeriet Frejdahl under Bryggeriet Vestfyen og Herslev Bryghus har i år lanceret nye økologiske øl.

Ud over mangel på råvarer og et fortsat for lille marked fremgår det af en rundspørge til medlemmerne, at Fødevarestyrelsen med sin administration af de økologiske regler gør det til en udfordring, hvis man både producerer konventionelt og økologisk.

Ørbæk Bryggeri har valgt kun at producere økologisk. Trods dette markante valg forventer Ørbæk Bryggeri en begrænset stigning i salget som følge af mangel på råvarer.  Det gælder især humlen. Bryghuset Braunstein og Nørrebro Bryghus har ligeledes 100 pct. fokus på økologi.

Herslev Bryghus har siden januar 2013 udelukkende produceret økologisk øl. Og fra og med høsten 2014 kommer grundlaget for ølproduktionen fra bryghusets egne marker. – Vi brygger også øl med vildeplanter og lignende, som dog ikke er økologisk, men vi er 100 pct. økologiske i vores tankegang om natur, ansvarlighed og renhed, siger direktør Tore Jørgensen.

Men ellers viser Bryggeriforeningens rundspørge blandt medlemmerne, at der er en udbredt forventning til, at markedet for økologisk øl vil udvikle sig positivt de kommende år. Imidlertid kan mangel på råvarer og krav til kontrol i en produktion, som både er konventionel og økologisk, være en barriere for nogle bryggerier.

Et enkelt medlem har opgivet at producere økologisk øl, selv om der er forventning til, at markedet vil stige. Forklaringen er administrativt besvær med både en økologisk og konventionel produktionslinie.

Specialkonsulent Robert Lind fra Fødevarestyrelsen forklarer, at der er ekstra krav til økologisk produktion i EU-reglerne for beskytte økologiens troværdighed:

– Vi er klar over, at økologi kræver en ekstra indsats. Til gengæld kan man i Danmark bryste sig af at have et Ø-mærke med 25 år på bagen, der har en kendskabsgrad på 97 pct. hos forbrugerne, og at tilliden er tårnhøj.  84 pct. har tillid til kontrollen bag Ø-mærket. Så man får forhåbentlig også noget til gengæld, der kan omsættes i en merpris, udover at man beskytter grundvandet, naturen osv.

Bryggeriejer Anders Busse fra Indslev Bryggeri lancerede en første øko-øl i 2013 og har i dag to økologiske varianter i sortimentet:

– Økologisk øl udgør nu 20 pct. af vores produktion. Og vi forventer, at det stiger. Men måske ikke så hurtigt på grund af øget administration og mangel på råvarer.

Senior Brand Manager Christian Lund-Martorell fra Royal Unibrew, som netop er gået ind på markedet med en økologisk øl, forventer ligeledes et stigende marked. Men tempoet afhænger af gennemsigtighed og betalingsvillighed.

På Midtfyns Bryghus og Amager Bryghus bliver der eksperimenteret i stor stil og anvendt niche-prægede råvarer, som det kan være vanskeligt at købe med økologisk dokumentation.

Harboes Bryggerier og Aarhus Bryghus har også valgt at se tiden an, da økoregnskab og tid til myndighedskontrol er administrativt tungt.

Økologisk øl i 20 år

I år er det 20 år siden, at A/S Thisted Bryghus, som det første danske bryggeri, startede produktion af økologisk øl. Økologisk Thy Pilsner kom på markedet i 1995.

Siden kom økologisk Thy Classic og økologisk Thy Humle. Cirka 30 pct. af bryghusets omsætning er i dag økologisk. Økologisk Thy Pilsner er samtidig christianitternes foretrukne ølmærke; den kendte røde etiket med tre gule prikker som Christiania Økologisk Pilsner.

– Thisted Bryghus har været et af de første bryggerier til at vise vejen for ypperlige kvaliteter af økologisk øl. Og i dag er bryggeriet kult. Der er forsat er et stort udviklingspotentiale inden for økologiske drikkevarer og nydelsesmidler, hvilket bekræftes af de mange stærke økologiske produktlanceringer inden for området på det seneste, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Han fremhæver, at økologi vil være et stærkt konkurrenceparameter i de kommende år, hvor konkurrencen mellem de mange nye bryggerier skærpes, og forbrugernes forventninger til øllet vokser.

En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at sundhed, miljø og dyrevelfærd er blandt de parametre som danskerne lægge vægt på, når de køber økologisk.

For at fremme den økologiske udvikling på bryggerierne er Fødevarestyrelsen åben overfor en dialog om en branchekode for økologi til bryggerier. Men styrelsen vurderer også, at det meget handler om at få indkørt faste procedurer for at opfylde kravene om mængdemæssig sporbarhed i af de økologiske råvarer gennem virksomheden.

– Udfordringen indenfor bryggerierhvervet kan måske også være mulighed for at dele hinandens erfaringer med økologi lidt bredere. For der er jo en del der allerede har fundet vejen frem med økologisk ølbrygning, siger specialkonsulent Robert Lind fra Fødevarestyrelsen.

Royal satser på tilgængelighed og pris

2015 er udråbt som økologiens år. Ikke mindst med Coop som bannerfører. Koncernen indledte året med at bebude prisfald på en milliard kr. på økologi over en årrække. Samtidig viser en undersøgelser fra Landbrug & Fødevarer, at knap 80 pct. af forbrugerne i Danmark gerne vil købe mere økologi, hvis det er billigere og mere tilgængeligt.

Det ønske vil Royal Unibrew gerne opfylde og har derfor i slutningen af april lanceret Royal Økologisk Pilsner.

– Det har været vigtigt for os er at gøre det muligt for økologi-interesserede forbrugere at købe økologisk øl, som ikke koster en bondegård. Royal Økologisk Pilsner er som navnet siger en pilsner, der både appellerer til mænd og kvinder, siger Christian Lund-Martorell, senior brand manager for Royal Beer hos Royal Unibrew.

Han vurderer, at den nye økologske øl også kan blive et stort hit ved koncerter og festivaler: – I hvert fald oplever vi allerede stor efterspørgsel på Royal Økologisk Pilsner hos flere koncert- og festivalarrangører.

Back to basic med Tuborg Rå

Tuborg rå

Efter at have testet økologiske øl af flere omgange, satser den anden store bryggerikoncern i Danmark; Carlsberg til efteråret stort på, at det økologiske boom denne gang også afføder succes på hylderne for mainstream-øl. Derfor lancerer bryggerigruppen øllen Tuborg Rå, der er både ufiltreret og økologisk.

Blandt specialøllene har Carlsberg i forvejen Jacobsen Ekstra, der er en økologisk øl, men ifølge Pernille Arnt, der er senior innovation manager i Carlsberg Danmark, er man efter flere produkttest gennem årene nu klar til en større mainstream-udrulning.

– Vi har testet økologisk øl før og har også tidligere set et potentiale, men denne gang mener vi, at timingen er den helt rigtige, når vi ude i markedet kan se en trend, der peger mere i retning af back to basics, end vi tidligere har set, siger Pernille Arnt.

100 pct. økologi på Ørbæk Bryggeri

Familien Rømer købte i 1996 det lukkede Ørbæk Bryggeri og kunne året efter producere økologisk juice og sodavand under navnet NaturFrisk.

– I 2001 følte vi, at tiden var moden til genoptage ølproduktionen på Ørbæk Bryggeri. Og det skulle være en økologisk ølproduktion. Vores første bryg var på gaden året efter. Det var Brown Ale, som vandt guldmedalje samme år, fortæller Nicolai Rømer og tilføjer:

– Vi mener, at der for vores børn og efterkommeres skyld er al mulig grund til at tænke og handle økologisk for at bevare balancen i naturen.

Danmarks første alkoholfri og økologiske øl

Greenlight 2 (2)low

Brygmester Jan Paul på Svaneke Bryghus har i år brygget en øl, som både er økologisk og alkoholfri. Det er første gang i Danmark:

– At brygge alkoholfri øl er ikke bare noget man gør, fordi man finder det lystigt. Det kræver først og fremmest et klart standpunkt: Vil man fjerne alkoholen fra en færdig øl? Eller vil man brygge en øl uden alkohol op fra bunden? Førstnævnte bringer et balanceret produkt ud af balance. Sidstnævnte åbner muligheder – men det er svært, forklarer brygmester Jan Paul.

Han valgte den svære løsning.

Under anvendelse af en speciel gæringsproces er det lykkedes Jan Paul at skabe en alkoholfri øl, som ifølge ham selv rent faktisk smager af øl – plus lidt til: – Gæringsprocessen lader de samme smagsnuancer opstå som i almindeligt øl, men fordi alkoholen ikke ”forstyrrer”, vil man samtidig opleve en anderledes intensiv smag af malt og humle, end man umiddelbart vil forvente.

Bryggerier og brands med økologisk øl:

Bryggeriet Skands.*

Bryghuset Braunstein *

Svaneke Bryghus*

Bryggeriet Vestfyen (Bryggeriet Frejdahl) *

Tuborg*

(Dagmarbryggeriet)

Fur Bryghus*

Grauballe Bryghus*

Hancock

Herslev Bryghus*

Hornbeer*

Husbryggeriet Jacobsen*

Nørrebro Bryghus*

Rise Bryggeri*

Royal Unibrew*

Samsø Bryghus

Søbogaard (brygger ikke selv, men lægger navn til øl fra et økologisk kontrolleret bryggeri)

Søkildegaard

Thisted Bryghus*

Viborg Bryghus*

Ørbæk Bryggeri*

Kilde: Økologisk Landsforening, der har lavet den seneste opdatering i januar 2015, og Bryggeriforeningens medlemsundersøgelse i maj 2015. Der tages forbehold for en ufuldstændig oversigt, da det erfaringsmæssigt hurtigt kan skifte om et bryggeri har økologisk produktion eller ej. Medlemmer af Bryggeriforeningen markeret med *.