Ølrekorder Danmark rundt i 2017

Bryggerierne lancerede rekordmange øl i Storkøbenhavn, på Sjælland og i det meste af Jylland i 2017.

Det går kun én vej for antallet af nye øl i Danmark – og det er opad. Det blev til en rekord i 2017 med 1.622 nye danske øl. Sammen med Danmarksrekorden fulgte en række regionale rekorder, viser en analyse, som Beerticker har foretaget for Bryggeriforeningen.

Bortset fra Nordjylland var der rekorder i resten af Jylland. 197 øl sendte de østjyske bryggerier på markedet. 91 øl udgjorde en massiv fremgang i Midt- og Vestjylland. Og med 89 øl i Sydjylland slog bryggerierne dér også deres gamle rekord.

Det var ligeledes et rekordår i Storkøbenhavn, hvor bryggerierne bryggede hele 581 nye øl i 2017 – klart flere end de 424 året før.

På resten af Sjælland og øerne satte bryggerierne også rekord i 2017. Med 224 nye bryg kom der lige netop to øl flere end i det hidtidige rekordår 2016.

På Bornholm lanceres der fortsat rigtigt mange øl – med 63 øl fik bornholmerne blot to færre at vælge imellem end i rekordåret 2016. Efter Fyns-rekorden på 128 i 2015 ligger de fynske bryggerier nu stabilt på ca. 120 nye øl i løbet af et år, men Fyn har også været på forkant med at få etableret mange bryggerier. Også i Nordsjælland er niveauet ret stabilt – efter den klare rekord på 204 i 2015 lanceres der nu ca. 180 nye øl om året.

Tibage i 2000 kom der blot 15 nye øl i løbet af et helt år. De 1.622 nye danske øl er 14% flere end året før og i gennemsnit næsten 4½ øl nye øl hver eneste dag. Det er syvende i år i træk, at de danske bryggerier sendte flere nye øl på markedet end året før.

”Den danske ølrevolution fortsætter for fuld kraft. Det er godt nyt for de danske forbrugere, men også for økonomien og beskæftigelsen, ikke mindst i de mange lokalsamfund hvor bryggerierne er skudt op”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

På blot fem år er der sket en fordobling i antallet af nye årlige øl. Og de seneste ti år er der kommet 9.592 nye øl på markedet.