Rekordmange julebryg fra de danske bryggerier

For første gang nogensinde er der overblik over de mange julebryg, som danske ganer kan vælge imellem. Med hele 362 danske julebryg findes der næsten en ny julebryg til hver eneste dag i løbet af året, viser en analyse lavet af Beerticker for Bryggeriforeningen.

I år er der 362 forskellige julebryg på hylderne og i fadølshanerne. Dermed overgår 2018 lige netop sidste år, da der var 353 julebryg at vælge imellem.

Fra år 2000 og frem til 2018 har der i alt været 945 forskellige danske julebryg på markedet, men intet enkeltår overgår 2018, viser Beertickers analyse for Bryggeriforeningen.

”Udbuddet af julebryg er blevet meget bredt, så der er virkelig noget for enhver smag. Lige fra forfriskende, bitre øl til søde og tungere øl. Men der er også øl, man kan drikke flere af – måske til firmajulefrokosten. Desuden er der nydeøl til for eksempel juleaften, når man slapper af efter julemiddagen og gaverne. Der kan man prøve en Stout eller en Porter sammen med et stykke mørkt chokolade – det giver en helt ny smagsoplevelse”, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.

Den mest ekstreme julebryg er måske Jule Mælk fra To Øl – en Imperial Sweet Stout på 15%. Men der er også alkoholfri julebryg fra Ørbæk Bryggeri, Svaneke Bryghus og færøske Okkara. Så kan man køre bil bagefter.

Hele 38 økologiske julebryg kan man vælge imellem. Mikkeller og Svaneke Bryghus kan tilbyde en glutenfri – den fra Svaneke er endda også økologisk.

De julebryg, danskerne drikker flest af, er af typen Mørk Lager som Tuborg Julebryg eller Royal X-MAS.

De mest udbredte ølstile er de belgiske, som traditionelt er blevet brugt til julebryg. Før i tiden var julebryg kendetegnet ved at være en mørk, sød, maltdomineret og stærk øl – ofte tilsat julens krydderier. De øl er der stadigvæk, men der er altså nu mange andre muligheder.

En populær kategori af julebryg opstod tilfældigt i 2008. Til juletid var Christian Skovdal Andersen og hans nystartede bryggeri Beer Here klar med sin allerførste øl. Men det var ikke en traditionel julebryg – det var en India Pale Ale (IPA). Han valgte at kalde den en Jule IPA. Nu er der 22 IPA’er at vælge imellem blandt julebryggene. Det er en ølstil, der med sin bitterhed passer godt til julefrokosten.

Kreative navne er der også: Hvad med Santa’s Man Boobs fra Ølluminati – en Brown Ale brygget med bastogne kiks – eller Reindeer Fuel fra Amager Bryghus eller Santa’s Lap May Not Be Suitable For Children fra BRAW?

”Julebryggene er generelt vigtige for de danske bryggerier, da de udgør en ganske væsentlig del af årets omsætning. For øl hører til den danske jul”, siger Niels Hald.

En julebryg er i Beertickers analyse defineret ved, at navn og/eller etiket skal have relation til jul – eller også skal øllen gennem lang tid være kendt som en julebryg. Nogle få julebryg kan blive tilføjet til de 362, når Beertickers endelige årsliste over nye danske øl i 2018 foreligger efter nytår.

Du kan se en liste over alle julebryggene her: http://beerticker.dk/danske- julebryg-2018